Comment

In Memoriam

10678731_10152757205316177_1441959310279759319_n.jpg

Wouter is dood. 

Wouter, zo ongeveer de liefste gast van de Nederlandse filmwereld. 

Die is neergeslagen en aan zijn verwondingen overleden. 

Woorden schieten te kort, zo oneerlijk en zo verdrietig. 

Dankjewel voor de mooie dingen die we samen mochten maken Wouter. 

Je hebt voor ons La Holandesa gemaakt.

 

In Memoriam - Wouter van Luijn 13-07-2018

Comment

Comment

SAN ACCENT AWARD

San Winnaar.jpg

SAN ACCENT AWARD STEAM WON THE SAN ACCENT 2017 CORPORATE-PERSONEEL AWARD FOR THE LEARN TO LEAD – DEFENSIE OFFICIEREN CAMPAGNE PRODUCED BY US.

You can watch it here:

Comment

Comment

Film met Rifka Lodeizen gaat naar VS

other.jpg

16 May 2018 | PANORAMA | CONTENT: BUZZE | https://panorama.nl/

Na een wereldpremière op het prestigieuze filmfestival van Toronto, ging de film in Nederland op het Internationale Filmfestival Rotterdam in première. De film draait sinds 26 april in 26 bioscopen en kreeg lovende kritieken.

De film vertelt over een Nederlands koppel (Lodeizen en Guido Pollemans) die op vakantie gaan naar Chili. Na jarenlang proberen, hebben ze te horen gekregen dat ze nooit kinderen kunnen krijgen. Maar de vrouw accepteert het niet en verdwijnt na een knallende ruzie.

Comment

Comment

Hero Cassis viert 80-jarig jubileum met nieuwe frisdranken

Visual-Premium-Cassis_16-9.png

16 May 2018 | Peter van Woensel Kooy | http://www.marketingtribune.nl/ 

Hero Cassis bestaat 80 jaar en viert dat met de nieuwe campagne ‘Hero Cassis, Da’s pas Cassis!’ Het vertrouwde frisdrankmerk is toe aan verjonging en schakelde hiervoor reclamebureau Don’t Say Nothing in.

Als je aan mensen vraagt waar ze Hero Cassis van kennen, komt er vaak een nostalgische herinnering naar boven. Jong en oud associëren het drankje met iets wat ze vroeger bij oma kregen of thuis gezellig op de bank dronken. De nieuwe campagne van Hero Cassis maakt slim gebruik van dit inzicht, maar geeft hier tegelijkertijd een moderne twist aan waardoor het merk in het hier en nu staat. 

Robin Wallaart, managing director van Don’t Say Nothing over de campagne: 'Hero Cassis drink je niet voor de dorst, maar voor de smaak! De meeste frisdranken positioneren op verfrissing, wij gingen juist uit van die geweldige smaakbeleving en maakten dat visueel. De campagne moest niet alleen creatief zijn, effectiviteit is minstens net zo belangrijk. Daarom waren onder andere de regels voor merkgroei van Byron Sharp leidend in de strategie.' 

Smaak rollercoaster 

Hero Cassis wil met deze campagne (zie o.a. de video hieronder) haar geliefde 80-jarige klassieker verjongen en klaar voor de toekomst maken. Ralf Wijnveldt, Marketing Manager Fruit bij Hero Benelux: 'Onze Cassis dankt haar unieke, rijke smaak aan het feit dat we een gedeelte van de Zeeuwse zwarte bessen fermenteren. Onze unieke smaak maakt dat er maar één echte Cassis is, en dat is Hero Cassis. Deze punten wilden we terug laten komen in de commercial zonder dat het een overdaad aan informatie werd. Uiteindelijk is er een opvallende commercial ontstaan waarin we de kijker meenemen in deze smaak rollercoaster.

Voor de échte liefhebbers

Speciaal voor het 80-jarig jubileum van Hero Cassis ontwikkelde Frank Degenaar (intern volgens het merk ook wel de frismeester genoemd) 'The Premium' Cassis. Hij maakt al 40 jaar lang alle recepten voor de Hero frisdranken en vruchtensappen. Voor dit jubileum mocht hij zijn ultieme versie van Hero Cassis creëren. 

'The Premium Cassis: bevat uiteraard de vertrouwde Zeeuwse zwarte bessen, maar voor deze variant gebruikte ik nog meer gefermenteerd zwarte bessensap. Een vleugje chinotto, de karakteristieke Italiaanse citrusvrucht, geeft deze Cassis net wat meer karakter en een volwassen smaak. Het is dé Cassis voor echte liefhebbers', aldus Degenaar. 

Nieuwe Hero frisdranken

Naast met The Premium Cassis meldt Hero haar assortiment verder uit te breiden met Hero Fruit & Ice Tea. Deze nieuwe lijn is verkrijgbaar in de smaken ‘zwarte bes, druif en vlierbessen’ en ‘appel, citroen en gember’, zo wordt beloofd. 'Later dit jaar introduceert Hero nog een nieuwe verrassende frisdrankenlijn in drie fruitige varianten op de Nederlandse markt. De nieuwe frisdranken bevatten net als Hero Cassis gefermenteerd fruit en hebben allemaal een variant waar de vertrouwde Zeeuwse zwarte bes te proeven is.'
(PvWK)

Cassis-commercial-1_16-9.png

………………………………………………………………………………………………………… 

Credits campagne

Opdrachtgever: Hero Benelux 

Verantwoordelijke marketeers bij Hero: Ralf Wijnveldt, Claudia Pieper & Loes van Aubel 

Bureau: Don’t Say Nothing 

Account: Arlette Haak 

Strategie: Robin Wallaart & Carlijn van Wulfften Palthe 

Creatie: Daan Koops & Desmond Lissone 

Productiemaatschappij: Smarthouse Films 

Regisseur: Tom Rijpert 

Executive Producer: Danielle Guirguis 

Producer: Noor van Geloven 

Production Manager: Anouk Scheffens 

DOP: Tim Kerbosch 

Casting: Sjouer Casting 

Production Design: Ben Zuydwijk 

Styling/make up: Geen Bluf 

Offline / Editor: Daniel Falkenhagen Corte Real 

Grading : Tim van Paassen 

Online / Editor: The Compound 

Geluidsstudio: REC Sound / Melcher Meijermans 

 

Comment

Comment

Danielle Guirguis: ‘Speelfilm en reclame kunnen elkaar versterken’

Haar speelfilm La Holandesa, nu in de bios, krijgt lovende kritieken. Danielle Guirguis over hoe ze film en commercials combineert.

Adformatie_Danielle-Guirguis.jpg

5 May 2018 | Maarten Hafkamp | www.adformatie.nl

Zes jaar werkte ze aan La Holandesa met regisseuse Marleen Jonkman, die haar speelfilmdebuut maakt, en scenariste Daan Gielis. De film een roadmovie over een vrouw (Rifka Lodeizen) wiens toevallige ontmoeting met een Chileens jongetje zich ontwikkelt in ‘een ontwapenend avontuur door het adembenemende Chileense landschap’.

Producente Danielle Guirguis van Smarthouse Films is deze dag nog in afwachting van de recensies in de Nederlandse dagbladen. De volgende dag stuurt ze een juich-appje: NRC (‘sterke film over een kinderwens’) en Trouw (‘een gelaagde roadmovie over verdriet’) geven allebei vier sterren. Eerder schreef het vakblad Screen International onder meer: 'A scenic picaresque (…) marks a promising debut.'

Guirguis is trots op het resultaat. ‘Ik denk dat wij alles uit die film hebben gehaald voor de bijna acht ton die we hadden. Niet alleen op creatief vlak, maar ook als het gaat om efficiënt produceren en de juiste mensen op de juiste plek. Zo hebben we een enorme production value kunnen creëren.’

Zes jaar lijkt lang voor het ontwikkelen en maken van een speelfilm. ‘We hebben drie jaar over het script gedaan, want Daan kwam met een persoonlijk verhaal dat ik niet alleen graag wilde vertellen, maar ook belangrijk vond. Daar moet je de tijd voor nemen, want het script is het allerbelangrijkste onderdeel van film maken. Drie jaar scriptontwikkeling, één jaar financiering, één jaar maken. In augustus vorig jaar was hij af en in september ging hij in wereldpremière.’

Loslaten

Het is nu loslaten, maar dat kan ze niet. ‘Want het is mijn, of eigenlijk onze, baby. Ik zou nu niet tegen de distributeur kunnen zeggen: Hier is ie en succes ermee. Dat gebeurt namelijk wel heel vaak. Daarom ben ik zo blij dat ik de reclamewereld erbij kan betrekken. We hebben een heel andere poster dan de gemiddelde filmaffiche.

Voor dat affiche wist Guirguis ‘The Kennedys’, de creatieven van Wieden + Kennedy’s te strikken, die ook zorgden voor de teaser en loglines. En JCDecaux hielp met hier en daar een extra abri.

Pitchen

Met één been in de filmwereld en het andere in de reclamebranche zit Guirguis in een unieke positie. ‘De reclame- en filmwereld hebben niets met elkaar te maken. Ja, misschien een paar regisseurs die in beide werelden zitten. In de reclamebranche heb ik wel geleerd hoe je pitcht. Bij speelfilms moet je dat aan de lopende band doen, maar dat zou daar nog wel wat beter kunnen’

Guirguis houdt van pitches, omdat je dan samen met een regisseur gaat kijken naar de essentie van een product en de boodschap die je wilt verkondigen. Hoe vertaal je dat visueel? Dat ga je vervolgens meer vormgeven en aankleden. ‘Het grote verschil met pitchen in de reclamewereld is dat reclame- of pr-bureaus er een fee voor krijgen. Als filmproducent kun je geen uren schrijven. Dus de status quo is anders. Ik zou het wel leuk vinden als daar eens een truc voor bedacht wordt.’

Commercialregisseur versus filmregisseur

Guirguis (Egyptische vader, Nederlandse moeder) rolde na haar studies Communicatiewetenschappen en Spaans de filmwereld binnen, was assistent-producer bij Paul Verhoevens kassucces ‘Zwartboek’ en executive producer bij ‘Komt een Vrouw bij de Dokter’ en ‘De Gelukkige Huisvrouw’. Ze besloot een aantal jaar geleden om ook reclamefilms te gaan doen en zette daarvoor Smarthouse Films op.

Dat kwam zo: ‘Ik had met Antoinette Beumer ‘De Gelukkige Huisvrouw’ gedaan. Beumer was commercialregisseur en dit was haar eerste speelfilm. Het werkte ontzettend leuk en heel anders dan met de traditionele filmregisseur, die veel minder ervaring heeft dan een commercialregisseur. De commercialregisseur wordt ook meer uitgedaagd in visuele stijl. Mijn idee was: als ik er nou commercials bij ga doen, dan heb ik een kweekvijver aan talent voor speelfilms. Maar dat was te naïef, want zo werkt het natuurlijk niet.

‘Ik ben in die commercialbranche gerold met regisseurs van wie niemand ooit had gehoord. Het was als een Jehova’s Getuige aan de poorten rammelen. Dat is nog steeds zo. Sommige mensen denken dan: Oh ja, die.’

Kater Perry

Maar het lukte Guirguis wel voet tussen de deur te krijgen in de reclame-industrie. ‘We kregen een serviceproductie toegewezen met zangeres Katy Perry.’ Lachend: ‘Dat was heel groot. Perry was in Amsterdam voor de MTV Music Awards en had een enorme kater. Dus we noemden haar Kater Perry. Zo leerden we die kant een beetje kennen en kwamen er steeds meer producties naar ons toe.’

Smarthouse Films ging van story driven content steeds vaker naar artistieke projecten in de commercialbranche. Niet de lachen, gieren, brullen commercials, maar artistieker en absurdistischer. ‘Ik hou van subtiliteit.’

Guirguis is principieel. Ze wil wel meespelen in de reclamewereld, maar neemt niet alle opdrachten aan. ‘De artistieke hoek en de mensen die daarbij horen, vind ik leuk. Zo simpel is het. De belangrijkste voorwaarde is dat we trots zijn op wat we maken. Het kan heel artistiek, technisch of grotesk zijn, maar ik wil weten waarom ik het doe.’

Vaste partners

Ze loopt er wel tegenaan dat in de reclamebranche iedereen zo zijn vaste partners heeft. ‘Ik begrijp dat ook wel. Je bent superdruk en je wilt zeker weten dat het goed komt. Dus dan blijf je bij de partij waarmee het al een aantal keer goed ging. Het is aan mij om te laten zien dat het ook anders kan, met werk dat opvalt. Dat is weer een kip-eiverhaal. Je moet wel de kans krijgen. Daarom hebben wij in het verleden ook wel dingen zelf gemaakt.’

Proberen op te vallen. Dat doen ze nu met La Holandesa met een socialemediastrategie. ‘Ik durf te wedden dat wij meer in de doelgroep targeten dan de gemiddelde filmdistributeur. Ik weet zelf ook steeds meer van marketing. Vroeger was dat strategische mediaplan heel lastig, maar de hele industrie heeft zich verplaatst. Net als dat niemand direct voor een klant werkte.’

Tesla

Groot voordeel voor Smarthouse Films is dat de vraag naar videocontent enorm toeneemt. Dat is in feite de story driven content waarmee het bedrijf ooit begon. ‘Iedereen kan natuurlijk mooie plaatjes maken, maar over een verhaal moet je wel even langer nadenken.’

Reclame was vroeger de waarde van een product communiceren, met een grap, of sfeer neerzetten. Dat is nu aan het verschuiven naar wat relevant is voor de klant. Guirguis: ‘In de reclameblokken zitten nu vooral commercials waarin geroepen wordt dat het bij ons goedkoper is dan bij de concurrent. Daarnaast is er online de beweging naar meer een verhaal vertellen. Maar die combinatie die wij doen, van speelfilms waarin je de tijd krijgt om een exposé neer te zitten en het korte snelle werk, is juist interessant. Je houdt als content- en filmmaker rekening met dat veranderende consumentengedrag. Je krijgt online nu ook meer ruimte om iets neer te zetten. Het hoeft niet allemaal meer in dertig seconden.’

Ze geeft als voorbeeld het werk van Smarthouse voor Tesla. ‘Daar heeft de regisseur een grote bijdrage geleverd aan het idee om de features van Tesla vorm te geven. Een Nederlandse advocaat vertelt iets over de veiligheid, een vormgever in Duitsland zegt iets over de schoonheid van het design. Zo zoek je mensen die een onderdeel van een merk kunnen belichten. Toch een soort storytelling.’

Storytelling hype

Is dat storytelling van nu niet een hype? Het lijkt soms wat gekunsteld. ‘Ja, merken moeten beseffen dat er soms misschien helemaal geen story ís. Dan moet je volgens mij de parallel opzoeken en kijken wat consumenten verbindt. Wil je bijvoorbeeld ijsjes verkopen, dan associeer je dat met plezier. Je zoekt het dan niet letterlijk in het verhaal achter het product. Maar marketeers moeten dat wel durven loslaten, en dat gebeurt juist vaak niet.’

Een voorbeeld van goede storytelling vindt Guirguis de campagne van First Day Of Spring voor Absolut wodka. ‘Daarin lieten ze heel goed zien wat uitgaan is voor een bepaalde generatie. Ze gebruikten een classic house anthem. Dat past een-op-een bij het merk. Daar werd de parallel goed gevonden.’

Dure hobby

Guirguis’ volgende filmproject is al in postproductie: een documentaire over het legendarische modeduo Puck & Hans. Ondertussen rondde ze een commercial af voor Hero Cassis. ‘Ik zal nooit de grootste commercialproducent worden. Maar dat boeit me ook niet. Als ik maar artistieke projecten kan doen. Ik zie wel dat speelfilm en reclame elkaar versterken, dus heb ik de goede keuze gemaakt destijds.

‘Ik heb er wel degelijk over nagedacht of ik de toch wat te dure hobby die speelfilm is op moet geven om me helemaal op commercials te storten. Alle zakelijke partners die ik dat voorlegde, zeiden: “Ja, doe het”. Maar er is toch een heel sterk stemmetje in mij dat zegt: “Doe het niet”. Zo lang ik er – met ups en downs – van kan leven, blijf ik dit doen. The best of both worlds.’

La Holandesa is te zien in 26 bioscopen www.laholandesafilm.com

Comment

Comment

Smarthouse goes Art(house).

2d2e1423-e840-49bb-bd35-0ca1515978ed.jpg

NUMMER ACHTTIEN

Smarthouse goes Art(house).
The legendary visual artist Guido van der Werve teams up with the Smarties for his first feature length art film.

The project is part of "De Verbeelding", supported by the Mondriaan Fund and The Netherlands Film Fund.

Want to know more:
Filmfonds
Roofvogel
 

Comment

Comment

Looking for a smart ass intern!

Smarthouse is looking for THE perfect, hard working, do it all, independent production intern. Yep; a millennial with only the good stuff of the tales that go around about this generation.

smarthouse films intern looking

The film set is your second nature, you know all the different homo sapiens by heart and know how to approach them. Freek Fonk, ain’t got nothing on you. Like a Border Collie you herd the unleashed extras to the right place, no fences needed when you’re around.

We are ahead of our shooting schedule (probably because of your positive energy). You hear the walkie cracking,, kgg.. kggg.. kggggggg and before the 1st AD can ask you if lunch can be served early, you already gave the answer. But most important, you know who’s the boss on set and you’ll charm this Alfa by bringing the perfect Laté-Frapéchino-Machiato, with milk from a unicorn imported from a different universe.

You’re always on the move, but you always move with grace. Cause stress is like pure nitro for your brain, right? If a rare moment appears where you suddenly have nothing to do, you grab your phone and like a semi-professional photographer you take some epic set pics and post them on our social media with smart ass captions. Because of your witty way of using words, humor and hashtags, we’ve become insta-famous since you joined the team.

That’s right. Creative and top notch organizing skills. You can do everything and if you can’t you will learn it instantly. Like a true millennial you suffer from severe FOMO, hence you are curious about all stages of the wonderful world of film / commercial making. You love being on set, but you make the real magic happen in the office. A pink one-man-submarine? No problemo. Setting of fireworks from a drone? Sure. A transport schedule for 38 people, of which 12 have a different call time, live in 9 different cities and somewhere we have to pick up a horse? Give me one minute.

And finally, you breath film, you use your Cineville card more than your toothbrush, vomit film quotes like Gilles de la Tourette and your BFF is Martin Scorsese. Or Martin Koolhoven...

OH AND YOU NEED TO HAVE A DRIVERS LICENSE! VERY IMPORTANT, HOW ELSE ARE YOU GOING TO CATCH THE UNICORN? 

You probably think: Hey, that’s me! Send an email to: info@smarthousefilms.nl with the subject: THE PERFECT INTERN! Resumé, a bit of motivation, oh well: you know the drill.

Comment

Comment

WIEDEN + KENNEDY CREATED OUR LA HOLANDESA CAMPAIGN!

PRESS RELEASE

WIEDEN+KENNEDY’S “THE KENNEDYS” CREATE CAMPAIGN FOR SMARTHOUSE 

In the light of Smarthouse Films’ coming release of the feature film La Holandesa on April 26th, Wieden + Kennedy’s creative accelerator ‘The Kennedys’ developed the film poster, teaser and loglines. The creative kit will be launched today for the European premiere at the International Film Festival Rotterdam on January 26th.

Smarthouse’s founder and producer of the film Danielle Guirguis is super excited by this unique opportunity to work with the seven multitalented Kennedy’s under the directions of Creative Director and Chief Talent Alvaro Sotomayor and Producer Judd Caraway.

Normally I work for agencies, now they work for me! Brilliant! La Holandesa is a road movie set in Chile, about a woman (Rifka Lodeizen) whose chance encounter with a Chilean trucker’s young son turns into an epic adventure across Chile’ s breath-taking landscapes, and down a road of discovery. Yes it’s a road movie. But we wanted to underline the power of her instead of her trip, and to show some of the balls she demonstrates in the movie. The poster and teaser show a powerhouse on the move. I love it.”

The film world-premiered at the Toronto International Film Festival. Screen International called La Holandesa “A scenic picaresque (…) marks a promising debut.”

The film is an all women project: directed by Marleen Jonkman, written by Daan Gielis and produced by Danielle Guirguis. Gusto Entertainment will release the film in Dutch cinemas on April 26th

Alvaro Sotomayor (W+K): We love working with as many talented people as possible, and we love meeting our neighbours and finding ways to collaborate and learn together. Arthouse productions are made by such groups of talented individuals. Our Amsterdam neighbours were brave enough to bet their heart into their passions. We are honoured to have had this opportunity to partner up with the future of Dutch cinema’s.

TEASER

Comment

Comment

You're gonna hear us roarrr!! La Holandesa European Premiere at IFFR!

🐯 🎉 Happy and proud as can be to announce that LA HOLANDESA (international title MESSI AND MAUD) will have its European premiere at International Film Festival Rotterdam - IFFR LIVE! Which means that not only our film will shine in Rotterdam on Friday 26th of January during the festival, but it will screen in more than 50 other cinemas all over the globe at the same time. #so2018 #tigerlicious #LaHolandesafilm #MessiAndMaud #IFFR#roarrr
 

learn more on IFFR.COM

Comment

Comment

Nummer achttien receives development funding from the Dutch Film Fund!

Nummer achttien (Number eighteen), an autobiographic art film by artist Guido van der Werve, received development funding for De Verbeelding program! De Verbeelding is a collaboration between the Dutch Film Fund and the Mondriaan Fund that aims to push and at the same time balance the boundaries of cinematography and visual arts. Read more about it here (in Dutch).

NFF LOGO RGB-wit.jpg

Comment

Comment

5,7 million views on FB for new work in Dubai!

With smartie director Roel Boorsma we created a documercial for Nomads Dubai and Dubai’s biggest advertiser the Majid Al Futtaim Group. It’s an ode to the working mom! Within two weeks the film had over 5,7 million views on Facebook, 55.000 likes and was shared over 11.000 times. 

Even though it’s far more common than before for Dubai women to have a job, it’s still a different case when it comes to working moms. But this real (!) modern family shows their pride and support for their hard-working mom by creating a moment together with a special surprise. 

Check out the response on facebook.com/majidalfuutaim

#momentstogether #togethertakeaway

Majid Al Futtaim Smarthouse

Comment

Comment

Congratzz Ruben van Leer! 3 times finalist at Ciclope festival

Shout out to our Smartie Director Ruben van Leer! His short film The Boxer - You Don't Know Opera became long form finalist at this year's Ciclope Festival in 3 categories; cinematography (Paul Özgür), editing (Wouter van Luijn & Amber Hooijmans) and writing (Ruben van Leer & Johnny Bang Reilly).

'Ciclope Festival is the international event fully dedicated to the “craft” in moving image. In the last few years, it has become a platform for directors, creatives, artists, producers, digital creatives and clients to share knowledge, be inspired and celebrate the best work.' Read more on ciclopefestival.com

CREDITS client DUTCH NATIONAL OPERA | agency ANOMALY | producer NEW AMS FILM COMPANY | director RUBEN VAN LEER | writer RUBEN VAN LEER & JOHNNY BANG REILLY | dop PAUL ÖZGÜR | editors WOUTER VAN LUIJN & AMBER HOOIJMANS

RubenVanLeer_Ciclope_Smarthouse.jpg

Comment

Comment

La Holandesa world premieres at TIFF!

We are so so so proud to announce that La Holandesa will have its world premiere at the Toronto International Film Festival (TIFF)!!! The festival takes place from 7 to 17th of September and La Holandesa will premiere at the 10th of September. Be sure to visit when around!

La Holandesa already received a very special review of TIFF's executive director Michèle Maheux, read it here!

maud en messi in pick up.jpg

Comment